Snåsas damelag sin første hjemmekamp - I ekstase over hjemmeseier

Postet av Snåsa IL den 16. Nov 2017

Snåsa fikk en drømmestart, så måtte hjemmepublikummet bite negler før hjemmelaget banket inn seieren i Snåsa samfunnshus. Det startet som en drøm i Snåsa samfunnshus lørdag. Hjemmepublikummet, cirka 50 hjemmesupportere, fylte scenen. Foran publikummet kjempet både unge lovende og rutinerte volleyballdamer seg til det første settet mot studentlaget fra Trondheim. Det var jevnt, men endte 25–23 til Snåsa. – Det er viktig å vinne sånne knepne sett, sa lagleder Bernt Fridjof Mølnvik og manet jentene til å fortsette slik i neste sett. Snåsa fikk god hjelp i kampen fra sine to nye forsterkninger, Stine Steinkjer Løfblad og Ragnhild Brønstad Parnas. Stine både smashet inn poeng og stanset flere av trondheimslagets angrep på nettet. Ragnhild leverte gode mottak og velplasserte server.

Danset, så ble det stopp

Og damene pangåpnet det andre settet. NTNUI 3 måtte ta en tidlig timeout på stillingen 9–4. Det hjalp lite. Jonna Dunfjeld Mølnvik presenterte sin beste serveserie mot et ruskete NTNUI-forsvar. Bortelaget måtte ta settets andre timeout på stillingen 23-15, uten effekt. Snåsa avsluttet andresettet 25–15 og smilte og danset i pausen før tredjesettet. Trolig ble gledesrusen over 2-0-ledelsen i overkant stor. Marginene Snåsa hadde med seg i de første settene fikk de mot seg i de tredje settet. Et NTNUI 3-lag forsterket med noen førstelagsspillere tok de tre første poengene. Snåsa hentet seg inn til 4-4, men da var det gjort. Bortelaget vant 13–25. – Finn tilbake til spillegleden nå, tausi! manet Mølnvik. – Volleyball er en intelligent idrett. Det er like mye psykologi og taktikk, som rene ferdigheter. Det er evnen til å komme seg igjen etter sånne downperioder som er viktig, ofte er det laget som er sterkest i hodet som vinner, sier laglederen til Snåsningen.

Spennende

Snåsa åpnet fjerde settet godt og presset NTNUI 3 med gode server fra Evy Østborg. De ledet 8-4, men tok timeout etter å ha blitt hentet inn på stillingen 9–9. Laglederen minnet igjen laget om at humøret måtte opp. De lyktes ikke helt. NTNUI 3 jobbet meget godt i forsvar og Snåsa tok ny timeout på 13–15. Men student-forsvaret fikk trøbbel da Evy Østborg igjen presset dem med harde oggode server. Laget fulgte opp med gode mottak, spill og smasher mot studentene helt til Hilde Bakken Larssen servertekampens siste serve: 25–20, dermed Snåsa-seier med 3–1 i sett og trampeklapp fra publikum. – Det føles veldig godt. Vi måtte gi publikum litt, gjøre det litt spennende, for det var veldig bra oppmøte, sier Snåsakaptein Jonna Dunjeld Mølnvik. Hun var sliten etter kampen. – Etter andresettet var vi kjempegira og slapp oss litt ned i tredje sett. Men vi bestemt oss for å kjøre på i fjerde sett og så vant vi! smiler hun. Gymsalen i Snåsa samfunnshus er for lav og liten i areal til å spille volleyball på dette nivået, men Snåsa har fått dispensasjon for å spille noen hjemmekamper. Neste hjemmekamp på Snåsa blir ikke før i mars. Innen da skal laget bli mer samspilte både gjennom trening og bortekamper. – Vi skal prøve å få økt treningsmengden litt, få mer volleyball i kroppen alle sammen. Vi har fått styrket troppen og tenker vi må få litt mer mengdetrening på basisferdigheter, som serve og mottak, feltforsvar og angrep. Vi må trene mer på alt, sier Mølnvik.

BIRGER RINGSETH

birger@snasningen.no